Kompatibel med:
Det finns flera olika typer och mönster för scootergafflar. Därför är det viktigt att du kontrollerar om exakt den gaffel du vill ha också är kompatibel med din skoter. Det finns vissa faktorer som måste passa ihop för att det ska vara möjligt att montera det ordentligt. En av dessa faktorer är komprimeringssystemet. Det måste vara kompatibelt. En annan är hjuldiametern, eftersom det finns vissa skoter som begränsar det faktum att endast vissa storlekar kan monteras.
Hjul diameter:
Hjuldiametern beror på vad du vill använda din skoter till. Om du vill ha en skoter, kommer större hjul att göra dina körupplevelser betydligt bättre, eftersom det hjälper mot de många ojämnheter som kan vara på vägar eller stigar. Däremot kommer mindre hjul att väga mindre, vilket ger bättre alternativ för trick för dem som hellre vill ha en trick-scooter. Kom ihåg att vara säker på att både hjulen och gaffeln är kompatibla och passar varandra i förhållande till gaffeln.
Hjulbult:
Du behöver en hjulbult för att montera framhjulet på framgaffeln. Om hjulbolten inte ingår måste denna köpas separat.
Framgaffel längd:
Gaffelens totala längd. Gafflar för skotrar kan komma i olika längder. Gaffelns längd beror på både din ridstil, dvs om du vill ha en skoter för transport eller för knep, och vad du vill ha mest, eftersom vissa föredrar kortare gafflar, medan andra föredrar en längre gaffel.
Framgaffel design:
Det finns vanligtvis två olika konstruktioner för gafflar. En del och en tvådel, vad det här betyder är hur många delar gaffeln består av. Designen är viktigast för hur hållbar en gaffel är. Men materialet betyder också mycket för gaffelns hållbarhet. Om du till exempel har en konstruerad gaffel i aluminium eller stål, har du en gaffel av mycket hög kvalitet för skoter.
Framgaffel typ:
Du kan också dela upp de totala konstruktionerna av gafflar, det vill säga design i två delar och design i två delar, i två ytterligare grupper. Nämligen om gaffeln är gängad eller gängad. Här är det viktigt att veta att gängade gafflar endast kan användas för headset som också har gängor, och omvänt kan gängade gafflar endast användas med headset som också är gängade.
Framgaffel Material:
Oftast är skoter av högsta kvalitet aluminium eller stål, och på samma sätt är gaffeln antingen det ena eller det andra materialet. För aluminium är det ett lättare men ändå starkt och hållbart material. Men inte lika starkt som stål, som också väger mycket mer på grund av dess höga hållbarhet. Trickscooters håller i allmänhet alltid längre om de har gafflar av stål.
Framgaffel Vikt:
Det är det material som spelar den största rollen för är kvaliteten och hur tung gaffeln är. En aluminiumgaffel väger inte lika mycket som en stålgaffel, men den är inte heller lika stark och hållbar. En stålskoter är särskilt lämplig för knep eftersom den kommer att bli mycket bättre på att utföra olika knep och stunts.
Hjulnavets bredd:
Det är viktigt att du känner till bredden på dina pumphjul innan du beställer en ny gaffel. De allra flesta impellerhjul har en 24 mm navbredd, som också passar gafflar med en 24 mm navbredd.
Frame Spacer type:
Ramavstånd säkerställer att hjulet alltid är centrerat på framgaffeln. Vissa gaffelgafflar har svetsade brickor monterade som ramavstånd. Detta är den billiga lösningen men en lösning som fungerar. De flesta toppmodellerna i gafflar har inbyggda ramavstånd. Detta är den bästa lösningen eftersom den malas i en metallbit tillsammans med gaffeln så att du får högsta precision.
C-Ring:
En c-ring är en del av headsetet på en skoter. Detta används för att hålla gaffeln centrerad i headsetet. De flesta headset har en c-ring.
Crown Race:
Ett kronritt finns mellan framgaffeln och headsetets bas. Detta hjälper gaffeln att sitta mitt i headsetets mitt. Vissa kronlöp är inbyggda i gafflarna. Detta är helt klart bäst eftersom det är CNS-fräsat med gafflarna och därför erhålls högsta precision.
Wheel offset:
Framgafflar, sett från ett vertikalt centrum. Offset beskriver om hjulet är placerat i mittlinjen eller framför mittlinjen. De allra flesta framgafflar är utformade med lite förskjutning för att öka riktningsstabiliteten. Fördelen med nollförskjutning är att svängar och näshandböcker underlättas eftersom hjulet är placerat i framgaffelns mittlinje.
Axle Diameter:
Beskriver diametern på axeln / bulten som håller hjulet. Hålet i axeln / bultens framgaffel är avsedd för en specifik diameter.
Compression System:
Varan levereras antingen med eller utan kompressionssats. Kompressionssatsen för HIC- och IHC-system består av antingen en HIC- eller IHC-shim och bult. Kompressionssatsen för SCS är en del av klämman, där en bult och bricka komprimerar klämman direkt till framgaffeln.
Starnut:
Bulten från kompressionskittet skruvas fast i stjärnspåret. En starnut är en typ av skiva som har hullingar i kanten och en tråd i mitten. Begreppet startmutter används för alla framgafflar med en tråd i toppen (eftersom den inbyggda gängan fungerar som en stjärnmutter, även om den inte är en stjärnmutter).
Compressoinsbolt:
Bulten som används för kompressionssystemet. Vissa framgafflar har en speciell kompressionsbult som endast passar den framgaffeln. Därför kan det vara viktigt att det ingår.