Sparkcyklans Kompressionssystem

Sparkcyklans Kompressionssystem / Introduktion


Se Delar


För att din bar och framgaffel ska följas när du svinga, behöver du ett kompressionssystem. Det håller fast din framgaffel på deckets headtube och säkerställer att din framgaffel svinga smidigt. Det finns i grunden 4 olika typer av kompressionssystem som används på moderna sparkcyklar för tricks.

Med Gängor (Threaded)
Inverted Compression System (ISC)
Standard Compression System (SCS)
Hidden Intern Compression System (HIC)

Det finns fler varianter av de olika kompressionssystemer. En annan version av ICS kallad Inverted System Compression ISC används ofta. Ett mer gemensamt komprimeringssystem är en annan version av HIC, kallad Integrated Headset Compression (IHC) används också vanligt på freestyle-tricks-scootrar och används på de flesta sparkcyklar i alla prisklasser..
Varje system förklaras mer detaljerat nedan.
 

Sparkcyklans Kompressionssystem / ICS (Inverted Compression System)




ICS-kompressionssystem använder en omvänd kompressionbult. En omvänd kompressionskruv löper upp genom gaffelstyrröret och skruvas in i stjärnmuttern, pressad i stångens nedrör som beskrivits ovan.

ICS är det lättaste kompressionssystemet och även de billigaste kompressionssystemen för sparkcyklar. Tyvärr är det inte heller mycket hållbart. Det kräver ofta spänning och risken för skador på din star nut är hög. Kompressionssystemet kräver också att framhjulet spänns eller justeras.
ICS-komprimering är endast kompatibel med standardstorlek bar eller aluminiums bar och kräver en stång i baren samt ett specialverktyg för montering av stjärnmutteren i down tube.
 

Sparkcyklans Kompressionssystem / ICS Rekommenderad längd på framgaffel




Sparkcyklans delar har ett drag på gaffelns längd.

Olika märken har en liten variation av längden på head tuben. Dessutom har headsetet en inverkan på den totala längden som framgaffeln går igenom. Därför kommer gafflar också med olika steer typs längder. Det betyder att framgaffeln passar bättre på vissa deck med ICS-kompression.
Vi rekommenderar att steer tube för framgaffeln har en längd på minst 3,8 cm och högst 5,1 cm över ICS-komprimeringshuvudet. Den rekommenderade maxlängden bestämde att star nut skulle placeras 6,5 cm upp i barens down tube.
 

Sparkcyklans Kompressionssystem / HIC (Hidden Internal Compression System)




HIC-komprimering är gjord för överdimensionerade staplar som har en slits.
Kompressionssystemet arbetar med shim (gul på bilden), med en utvändig diameter på 32 mm, glider ner över det främre styrröret och komprimeras på headsetet med en kompressionskruv.

HIC-komprimering är relativt billig. På grund av behovet av överdimensionerad stång och klämma blir det dyrare och tyngre än ICS. Denna kompression är dock ganska stabil och bra för trick sparkcyklar.
 

Sparkcyklans Kompressionssystem / HIC shim types


Se Delar


Det finns olika typer av HIC-kompressions shims. Vad alla shims har gemensamt är att de pressas ner på pinch och håller fast på framgaffeln..
 

Sparkcyklans Kompressionssystem / HIC Rekommenderad längd på Framgaffeln




Sparkcyklans komponenter är viktiga för gaffelns längd.

Däck från olika märken är headtube med olika längder. Samtidigt hjälper headsetet att bestämma längden på framgaffeln för att passera. Framgafflar levereras därför med olika längd av steer tube. Det betyder att vissa framgafflar passar bättre på vissa däck med HIC-kompression.

Vi rekommenderar att framgafflans steer tube har en längd på minst 4,5 cm över headsetet och inget maximum för HIC. Vissa HIC-shims är över 7,5 cm höga, vilket ger en hög klämma med mycket spänningsstyrka och en väldigt robust scooter. Därför är detta kompressionssystem väldigt starkt och bra för större riders som har problem med sparkcyklans kraft.
 

Sparkcyklans Kompressionssystem / IHC (Integrated Headset Compression)




IHC fungerar som HIC, nästan IHC är gjord för standardstänger med slits.
IHC fungerar genom att fästa en 28mm ytterdiameterskalv till det främre styrröret och pressas ner till headsetet med en kompressionskruv.
IHC är billigt och spelar ingen roll mycket. Det används därför på de flesta kompletta sparkcyklar som har en kvalitet. Detta är definitivt något som din scooter kommer att njuta av eftersom det är kraftfullt och enkelt.
 

Sparkcyklans Kompressionssystem / SCS (Standard Compression System)




SCS (Standard Compression System) är uppfunnad av Proto (har också patent). Det anses av många vara en överlägsen scooters kompressionssystem, medan andra återspeglar svagheter i detta systematiskt.

SCS är ett system som blandar clampen med ett kompressionssystem. Den nedre halvan av SCS-klämman sätter sig ner över styrröret på pannan. Den nedre delen av stången glider in i den övre halvan av klämman (som kan ses på bilden).
 
Anledningen till att detta system är överlägset är att det inte finns något behov av slits i sparkcyklans bar. På så sätt avlägsnar man en svaghet i baren.
Vissa SCS-klämmor kan endast användas för standard 32mm. Andra levereras med en shim som kan avlägsnas för att passa överdimensionerade och aluminiumstänger 35mm.
 

Sparkcyklans Kompressionssystem / SCS Clamp höjd


Se Clamps


SCS-clamps kommer i 2 höjder. Ditt val beror på din framgaffel (dvs. längden på steer tube), headsetet och decket du har. Läs mer nedan, där vi rekommenderar längd på din framgaffel.

De två SCS-clamps som är tillgängliga har längderna: 3 "och 4" (3 "clamps kallas ibland" Baby SCS ").
 

Sparkcyklans Kompressionssystem / SCS Rekommenderad längd av Steerer Tube



Deck från olika märken är headtube av olika längder. Samtidigt hjälper headsetet att bestämma längden på din framgaffel för att passera. Framgaffel från de enskilda varumärkena har därför olika styrrörslängder. Därför passar vissa forgafts bättre med SCS-kompression än andra.

Vi rekommenderar följande riktlinjer för längd på steerer tube:
3" SCS clamps: Minst 3,2cm och högst 3,5cm över headset.
4" SCS clamps: Minst 3,8cm och maximal 4,8cm över headset.